Dit was 2015

 

(en wordt nog belangrijker in 2016)

This was 2015: 3 trends in media -english version. Click here.

1. Adoptie van Virtual Reality.

Eén van de meest besproken  en hype-gevoelige trends dit jaar was zonder twijfel Virtual reality. Er werd al veel geëxperimenteerd met virtual reality en immersieve mediabelevingen, ook op VRT. Anders dit jaar is de adoptie van VR op consumentenniveau, want het productiemateriaal en de software voor VR is toegankelijker geworden voor het grote publiek. Meer en meer productiehuizen en start-ups focussen zich op immersive media (ook in België), de eerste bedrijven plannen VR-campagnes in en ook de VR-brillen vinden hun weg naar de consument.

yondr.jpeg

Via VRT Sandbox werden er twee VR-opnames gemaakt in samenwerking met Sporza. Het productiehuis Fisheye maakte een 360°-video captatie tijdens de Ronde Van Vlaanderen, terwijl de start-up Yondr een verslag maakte van de Memorial Van Damme. De nieuwsredactie, de sportredactie en ook Canvas experimenteren ook met short docs voor VR-brillen. En, tijdens Music For Life werd er een reportage gemaakt.

VR-Innovatie neemt deel aan een pas opgestart Europees project rond 360°-belevingen voor livesportevenementen en documentaires. Je hoort er nog meer van de komende maanden. Spring eens binnen bij VRT Sandbox als je enkele VRT VR-producties wil zien of als je vragen of ideeën hebt.

 

2. Dashboarding

De trendrapporten staan er al een aantal jaar vol van: big data. Het nieuwe goud. We zien omroepen en bedrijven er dan ook volop op inzetten. Voor VRT is het even relevant, want als publieke omroep hebben we makkelijk toegang tot informatie. Maar zonder een goede interface zijn die big data moeilijk te begrijpen en interpreteren.

Daarom wordt er al enige tijd onderzoek gedaan naar dashboarding: hoe kunnen we data vormgeven zodat ze zinvol kunnen worden ingezet? Zo probeert het VRT Innovatie  met het project Providence zo goed mogelijk te voorspellen welke nieuwsartikels het goed zullen doen op sociale media of op deredactie.be.

 

In een wereld waar meer en meer media digitaal (en dus niet lineair) worden beleefd, is inzicht in het consumptiegedrag van gebruikers van groot belang. Via de technologie van CoScale kon het Digitaal Productiecentrum van de VRT de performantie van het televisie- en radiosysteem controleren en meten.

 

Er zijn verschillende dashboards op de markt die op maat van de redacteur gemaakt worden. Het kan ook anders. SmartOcto en GraphyStories zijn dashboards van start-ups waarbij de klemtonen anders liggen. SmartOcto helpt je meer impact te hebben bij het pushen en meten van de content op de verschillende digitale kanalen. De redactie van Sporza ging ermee aan de slag en was heel tevreden over de resultaten. GraphyStories is dan weer een content discovery platform. Het helpt je de trending artikels te ontdekken die op jouw website kunnen scoren.

 

3. Interactieve video

Meer en meer zie je experimenten met interactieve verhalen en video. Opvallend was de onopvallende manier waarop dit gebeurde. Het geeft aan dat we nog maar het topje van de ijsberg zien.

Via Zentrick werd een online poll toegevoegd in het videoscherm tijdens het Gala van de Gouden K’s. Moovly hielp ons dan weer een animatie te maken over de klimaattop in Parijs. Die werd uitgezonden tijdens de Ketnet Swipe show en nadien geremixt door een aantal leerlingen uit Mechelen. Het bleek een erg boeiende manier om actualiteit naar de klas te brengen.

Nog een boeiend project was de interactieve livestream die je tijdens De Warmste Week kon ontdekken. Via de Trekker Live app kon je niet alleen zelf de regie doen tussen de verschillende camera’s; je kon ook je eigen videofragment vinden en delen op je persoonlijke kanalen. Het was een handige manier om alle microfoonmomenten terug te schenken aan de kijkers of luisteraars.

 

Dat de twee Sandbox cases samen met Ketnet en Studio Brussel gebeurden is niet toevallig. Wat je vaak ziet bij interactieve video is dat het scherm ook de interface ook wordt. Dat voelt net iets meer natuurlijk aan voor jongeren, meteen ook het publiek van Ketnet en Studio Brussel. Doordat zij hun media vaak mobiel beleven, worden alle knoppen in het videobeeld verwerkt. Een mooi voorbeeld hiervan is Snapchat en hoe die app werkt.

 

Wist je dat VRT een aantal videovoortrekkers in huis heeft? Collega Hannes Coudenys is een Snapchat-pionier. Tim Verheyden maakte met Koppen een interactief verhaal over suiker. Bovendien heeft VRT Start-up een tool ontwikkeld om journalisten te helpen interactieve verhalen te maken.

Virtual reality, interactieve video en dashboarding zullen ook in 2016 blijven doorgroeien. Voor de VRT is het belangrijk te ontdekken op welke manier we ze kunnen opnemen in onze productie, en hoe we ons publiek er beter mee kunnen bereiken.

Een ander VRT Sandbox case met to-be-continued status is het Live IP project. Samen met een groep toonaangevende bedrijven werd werelds eerste IP-gebaseerde tv-studio gebouwd en gebruikt. Het zorgde voor grote ogen bij de collega’s van BBC, NPO, ASBU (Arab States Broadcasting Union), en nog vele anderen. Het project won bovendien een award tijdens de IABM Design & innovation ceremonie op IBC. Het Live IP project stelt de vraag naar remote producties, een onderwerp dat ook in 2016 meer aandacht zal opeisen. Maar het is vooral de zin voor samenwerking  die het Live IP project kenmerkt, waarop we trots zijn. Prestigieuze media-innovatie voor en samen met de markt.