"Koop wat je ziet op tv met nieuwe app"

De voorbije maanden werkten we achter de schermen aan een testcase met het bedrijf Appiness. Met de testapp Spot kan je producten die je ziet in tv-programma's terugvinden én kopen. Tijdens de testfase wordt onderzocht of de app naar behoren werkt en hoe programmamakers de app in hun productieflow kunnen inpassen.

Een test die perfect in het kraam van VRT Sandbox past. We willen innovatieve bedrijven en start-ups doen groeien door detv-, radio- en digitale productie van de VRT voor hen open te stellen. Een innovatieproject als dit levert bovendien ook veel know-how op voor VRT. 

TV-verrijking via Appiness

In de praktijk laat de app Spott je toe om de producten uit je favoriete tv-programma te vinden en te kopen. Je kan de app downloaden en testen in twee programma’s van Eén en twee van vtm. Appiness verenigt zo niet alleen VRT en Medialaan, maar ook twee belangrijke economische sectoren: retail en media. 

Op woensdag 27 april kan je er meer over te weten komen op ons Creative Circle event. De journalisten hebben hun werk gedaan, want ze zijn het persbericht voor en schreven er over in Het Laatste Nieuws en De Morgen. "Koop wat je ziet op tv met nieuwe app" staat er. Het leek ons een goed moment ook de andere cases op het programma van Creative Circle even in het licht te zetten. 

 

Media in de klas met Moovly

Samen met VRT Nieuws en Karrewiet maakten we een animatiefilmpje in het handige Moovly-platform. We trokken samen met Moovly naar een school om te ontdekken hoe jongeren met VRT-nieuwscontent (kunnen) omgaan.

 

Productie over IP in het Live IP-project

Om te testen of live producties over IP echt werken werd een internationaal debat georganiseerd. Zowel de productie van het debat als de inhoud van het gesprek ging helemaal over IP. Er zaten een vijftigtal industry experts in de zaal en er keken nog een tweehonderdtal mee via de livestream naar s' werelds eerste volledige Live IP debat. 

 

Mediaproductieflows van Limecraft

De steeds groeiende productie van video en audio vraagt om een betere manier om ons mediamateriaal te beheren. Limecraft ontwikkelde innovatieve productieflows waardoor een groter rendement mogelijk is. We testten er de voorbije maanden drie van: automatische transcriptie, video assets management en zoek- en vindbaarheid van videodata.

 

Music For Life Interactief met Kiswe

Wat als we alle mooie ‘microfoonmomenten’ tijdens Music For Life konden opnemen en ze online deelbaar maken? Dat was de wens van Studio Brussel. Dankzij de Kiswe-app van het jonge bedrijf Kiswe werd de droom werkelijkheid. Ze kregen er bovendien een interactieve multicam streamingapp bovenop.

 

Journalistiek in virtual reality met Fisheye

Na een eerste VRT Sandbox-case in de lente van 2015 bouwde het bedrijf Fisheye een duurzame relatie uit met VRT Nieuws. Tijdens Creative Circle 3 leer je hoe VRT-journalisten werden opgeleid in VR-producties en welke 360°-video's ze recent maakten in Syrië. Op Creative Circle krijg je dat VR-portret voor het eerst te zien.